سیلور

با سلام امید وارم لذت ببرید

سیلور

با سلام امید وارم لذت ببرید

نقد بازی Spec Ops: The Line

نقد و بررسی بازی Spec Ops: The Line

 

 

 

 

باد پرچم آمریکا را بر فراز شهر پر از شن دبی تکان می دهد. خدای من بر سر این شهر چه آمده است؟ این همان شهر با شکوه نیست. اکنون فقط سایه ای از آن باقی مانده است. شهری که هم اکنون به بیابانی خشک و بی آب و علف شبیه است. صدایی جز صدای باد در بین معدود ساختمان های بلند شهر شنیده نمی شود. سکوتی عجیب شهر را در بر گرفته که ناگهان صدای عجیبی به گوش می رسد. صدایی که می گوید: "آیا هنوز قصد نجات دادن من را داری کاپیتان؟ از کارهای گذشته من خبر داری؟ حتما فکر می کنی که من یک هیولای وحشی هستم. کاپیتان بیا ما را پیدا کن، ما منتظر تو هستیم". این قسمت بخشی از جدیدترین بازی شرکت Yager Development است که قرار است به وسیله کمپانی 2K در یک چهارم پایانی سال 2010 برای Xbox 360 ،PS3 و PC عرضه شود. این بازی که اولین بار در مراسم Video Game Awards در سال 2009 معرفی شد، توانست سر و صدای زیادی به پا کند و همگان را منتظر و تشنه خود نگه دارد.

 
از اطلاعات منتشر شده اینگونه بر می آید که داستان بازی در شهر دبی اتفاق خواهد افتاد. بازیکن در نقش کاپیتان مارتین واکر قرار دارد که به عنوان فرمانده گروهی از بهترین افراد ارتش در گروهی به نام Delta Force به دبی فرستاده می شود. دبی شهری است که بر اثر یک طوفان شن به یک ویرانه تبدیل شده و شما در این شهر که تمام آن را شن فرا گرفته است باید به دنبال کلنل جان کنراد (John Konrad) بگردید. جان کنراد رهبر گروهی بوده است که برای نجات مردمی که موفق به فرار از شهر نشده بودند به دبی فرستاده شده بود. اما او هرگز فکر نمی کرد در جایی که برای نجات دادن رفته است، خود به نجات یافتن نیاز پیدا کند. داستان بازی به قدری پیچیده است که تمام ابهامات و سوالات موجود در بازی به سمت کلنل کنراد نشانه رفته است. اما تیم سازنده اعلام کرده است که کنراد فردی نیست که مایل به نجات یافتن باشد.
 
او این شهر ویرانه را به نوعی خانه خود می داند و قصد ترک کردن خانه را ندارد. صدایی هم که در اول متن به آن اشاره شد، صدای کرنل کنراد است که با لحنی طعنه آمیز فرمانده واکر را به سمت خود فرا می خواند. وجود چنین مسائلی باعث شده تا کلنل کنراد به یکی از مرموزترین افراد بازی تبدیل شود. لازم به ذکر است که کلنل کنراد از روی شخصیت Kurtz در فیلم Apocalypse Now الگوبرداری شده است و به همین دلیل شباهت زیادی بین آن دو در بازی دیده خواهد شد. بازی یک اکشن سوم-شخص نفس گیر خواهد بود. در دموی های منتشر شده از بازی دیده شد که گروه فرمانده واکر در حال گشت زنی در بیابان هستند و موسیقی ارکسترال زیبایی هم در حال پخش شدن بود. اما ناگهان آن ها توسط عده ای سرباز مورد حمله قرار می گیرند و موسیقی بازی به طرز شگفت انگیزی تغییر ریتم می دهد و به موسیقی راک تبدیل می شود. واکر سریعا پشت یک سازه بتونی پناه می گیرد و شروع به تیراندازی بی هدف می کند.
 
سپس از پشت آن سازه بتونی بیرون می آید تا بتواند به صورت مستقیم به دشمن تیراندازی کند. او مشغول تیراندازی بود که ناگهان زیر پای او بر اثر انفجار نارنجک خالی می شود و او درون لابی یک هتل می افتد. اینجا بود که فهمیدیم جایی که فکر می کردیم سرتاسر بیابان است، قسمتی از شهر است که در شن فرو رفته است. وقتی که بازی در محیط بسته قرار گرفت، شاهد خودنمایی جزئیات محیط و گرافیک خیره کننده بازی بودیم. از دیگر اطلاعات منتشر شده از بازی مشخص شده است که این بازی با استفاده از موتور بازی سازی Unreal 3 در حال ساخت است. سازندگان بازی در این باره گفته اند که این موتور بازی سازی قدرتی باور نکردنی دارد. ما توانستیم با تیم برنامه نویسی خود چیزی را از این موتور بازی سازی به نمایش در آوریم که تا کنون در هیچ بازی دیده نشده است. به وسیله این موتور بازی سازی توانستیم جلوه های ویژه بسیار سطح بالا، تخریب پذیری بسیار فوق العاده و نورپردازی باورنکردنی را به نمایش در بیاوریم.
 
شاید باور این موضوع کمی سخت باشد، اما ما با این موتور بازی سازی به ما امکاناتی داد که انتظار آن را نداشتیم. شخصیت های بازی با جزئیات بسیار بالایی طراحی شده اند و ما سعی می کنیم که کوچکترین جزئیات در آن ها با بالاترین کیفیت دیده شوند. ما روی جزئیات بازی بسیار وقت گذاشتیم و خواهیم گذاشت و اطمینان داریم که نتیجه کار ما یک بازی بزرگ خواهد بود. در صحنه ای دیگر از بازی مشاهده شد که واکر می تواند به هم تیمی هایش دستور بدهد که چگونه به سمت دشمن حرکت کنند. هم تیمی های واکر بسیار با هوش بودند و هرگز بی مهابا به سمت دشمن حرکت نمی کردند. آن ها به خوبی حالت تدافعی و یا حمله به خود می گیرند و به خوبی شرایط محیط بازی را درک خواهند کرد. یکی دیگر از مسائلی که نقش مهمی در گیم پلی بازی ایفا خواهدکرد، شن ها خواهند بود. در صحنه ای از بازی مشاهده کردیم که دشمنان تعداد زیادی مردم بی گناه را گروگان گرفته اند. شرایط به گونه ای بود که با یک حرکت اشتباه باعث مرگ مردم بی گناه و کل تیم می شد. با نگاهی به اطراف متوجه شدیم که سقف آن محل شیشه ای است و شن تمام آن را پوشانده است.
 
ما به سمت سقف شیشه ای تیراندازی کردیم و شن ها تمام آن محل را پر کردند. اما با این کار، هم افراد دشمن را از بین بردیم و هم افراد بی گناه. اما جدا از این مسئله، شاهد حرکت بسیار زیبا و روان شن ها بودیم که صحنه ای بسیار جالب را به نمایش درآورد. به گفته سازندگان در بازی لحظات زیادی وجود خواهند داشت که باید بین نکات اخلاقی و انسان دوستانه یا راحت ترین کار یکی را انتخاب کنید. از این مسئله کاملا مشخص است که بازی دوست دارد بازیکن را در یک حالت دوگانگی یا خاکستری (نه خوب و نه بد) قرار بدهد تا اینکه بازیکن را به سمت خوبی و بدی مطلق سوق دهد. واکر همچنان پیش می رود و تیم خود را به خوبی رهبری می کند. آثار یک فرمانده قدرتمند به خوبی در او دیده می شوند، اما یک فرد قدرت طلب نخواهد بود. او فردی است که در شرایط مختلف درست ترین تصمیمات را می گیرد. پس از نابودی دشمنان او جسدهای سوزانده و به دار آویخته شده ای را پیدا می کند. اینجاست که او متوجه می شود کلنل کنراد قصد دارد تا یک جنگ روانی به تمام معنا راه بیاندازد. بازی با الهام گیری از فیلم هایی نظیر  Heart of Darkness و Apocalypse Now با بازی به یاد ماندنی مارلون براندو قصد دارد تجربه ای باور نکردنی را به بازیکنان انتقال دهد. این بازی از جمله عناوینی است که می تواند آینده بازی های کامپیوتری به خصوص بازی های اکشن سوم-شخص را دچار تحولی عظیم بکند.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد