سیلور

با سلام امید وارم لذت ببرید

سیلور

با سلام امید وارم لذت ببرید

نقد dragon age 2

پلتفرم: PC، Xbox 360و PS3

تهیه کننده: EA

سازنده: BioWare

سبک: نقش‌آفرینی

تاریخ انتشار: 17 اسفند 89

 

«عصر اژدها: ریشه‌ها» بعد از 5 سال انتظار در سال 2009 منتشر شد و توانست نظر مثبت اکثر منتقدان را به دست بیاورد و جوایز متعددی را از آن خود کند. تقریبا 18 ماه بعد از انتشار آن، نسخه دوم‌اش 17 اسفند برای هر سه پلتفرم PC، Xbox 360و PS3 منتشر شد. با توجه به این که هنوز تمام محتوای قابل دانلودی که وعده‌اش را برای «ریشه‌ها» داده بودند منتشر نشده است، باور نمی‌کردیم که اینقدر زود یک دنباله کامل برای این بازی ساخته شود. بعد از کلی کنجکاوی متوجه شدیم که آنها به جای خود باقی هستند و این بازی هم منتشر می‌شود و از آنجا که داستان بازی نسخه دوم در ادامه نسخه ریشه‌هاست، ولی از یک زاویه دیگر به قضیه «دارک اسپان‌ها» نگاه می‌کند، این موضوع منطقی به نظر می‌رسد. یکی از مباحث مهم دیگر در مورد ریشه‌ها انتخاب پلتفرم مناسب بود که در این مطلب قصد داریم در این روزهای پر از بازی‌های سیاهچال‌گونه و دارای اژدها این مورد را برای نسخه پیش رو بررسی کنیم.

Dragon Age 2

همان‌طور که انتظار می‌رفت ریشه‌ها در کامپیوتر، بازی تقریبا سختی بود و استفاده همیشگی از منوی توقف (Pause) و استراتژی‌های گروهی هوشمندانه‌ای را برای مبارزات می‌طلبید. در نسخه xbox360، افت فریم مشهود و پیچیده بودن منوها در مبارزه‌ها از اشکالات اصلی بود. ازاین بحث که بگذریم کاملا مشخص است که نسخه دوم بسیار بهتر از نسخه قبل است، به خصوص روی xbox360 دیگر از افت فریم خبری نیست و کنترل هم کمی ‌راحت‌تر شده است. منوها کلا تغییر کرده مثلا درخت‌واره مهارت از اول طراحی شده است و دیگر به پیچیدگی و خسته‌کنندگی ریشه‌ها نیست. جنگجو، جادوگر و حیله‌گر، کلاس‌های بازی را تشکیل می‌دهند که هرکدام 6 درخت‌واره مهارت دارند، بنابراین حالت‌های زیادی برای شکل دادن به شخصیت‌تان دارید که مثل بازی گذشته ارزش تکرار آن را بسیار بالا می‌برد. مبارزات بسیار سریع شده‌اند، البته اگر نخواهید مدام بازی را متوقف کنید. سنگینی شمشیر جنگجوها را احساس می‌کنید در ضمن وقتی جادوگرها گلوله‌های آتش را از آسمان بر سر دشمنان نازل می‌کنند، افکت‌های بصری فوق‌العاده‌ای را شاهد هستید. به رده سنی باید توجه داشته باشید چون این بازی هم مثل پدر خود از خشونت زیادی برخوردار است و خون در همه جای بازی وجود خواهد داشت. دیالوگ‌ها ساده‌تر شده‌اند و دیگر مجبور نیستید فهرستی بلند بالا از جملات را بخوانید و انتخاب کنید، بلکه بیشتر شبیه بازی اثر جرمی‌عمل خواهید کرد و این موضوع باعث سریع‌تر شدن بازی می‌شود. لحن صحبت‌تان هم کنار جملات مشخص شده است و می‌توانید از هر لحنی که می‌خواهید استفاده کنید. بدیهی است در صورت انتخاب لحن خوب، ارتباط بهتری با دیگران برقرار می‌کنید و در صورت عکس این مطلب، همه از شما متنفر می‌شوند. من شخصا موافق این موضوع نیستم چون براحتی عناصر نقش آفرینی و مواجهه با تبعات تصمیم‌گیری‌ها و صحبت‌هایتان را کمرنگ می‌کند. انتخاب تصمیم‌ها با کنترلرها بسیار سازگار شده است، ولی همچنان در کامپیوتر راحت‌تر است. از تغییراتی که شاید به مذاق PC بازها خوش نیاید این که کاملا نمی‌توانید از زاویه بالا به مبارزات نگاه کنید و در واقع در بازه خاصی محدود هستید. طراح روند بازی، آقای «لازین» این‌طور گفته که این موضوع، اشیا و فضاهای زیادی را می‌طلبید که با محدودیت‌های ما در این بازی سازگار نبود. پس ترجیح دادیم که محیط‌ها کمتر ولی زیباتر به نظر برسد. متوقف کردن و زوم کردن هنوز هم هسته اصلی مبارزه‌ها را تشکیل می‌دهد و در برابر باس فایت‌ها بسیار کارآمد است. البته هنوز هم در انتخاب دستورها محدود به یک دستور هستید و برای این که بتوانید دستور بعدی را صادر کنید مجبورید منتظر اتمام دستور اول باشید ولی همزمان همه گروه را می‌توانید کنترل کنید و با توجه به پیش‌بینی عکس‌العمل‌های دشمنان می‌توانید از حمله یا دفاع استفاده کنید. در این رابطه لازین می‌افزاید که تعداد دشمنان در این بازی از «جمهوری شب قدیم» هم بیشتر است و برای دستورنویسی این همه دشمن هم با محدودیت مواجه بودیم.

Dragon Age 2

در نهایت بازی بیشتر در کامپیوتر قوی توصیه می‌شود چون همه محیط‌ها و جزئیات شخصیت‌ها را در بالاترین وضع ممکن خواهید دید و همه چیز طبیعی به نظر می‌رسد. در ضمن به فکر محتواهای قابل دانلود بعد از آن هم باشید که دسترسی به آنها برای ما با کامپیوتر بسیار راحت‌تر و کم‌خرج‌تر از کنسول‌ها خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد