سیلور

با سلام امید وارم لذت ببرید

سیلور

با سلام امید وارم لذت ببرید

نقد و بررسی بازی Tron Evolution

از هم یک بازی دیگر که از روی فیلم ساخته شده است. اما این بازی با سایر عنوان های بزن-بروی امروزی کمی تفاوت دارد. این بازی جزو معدود بازی هایی است که از روی فیلم ساخته شده و از کیفیت تقریبا خوبی برخوردار است. TRON: Evolution توسط استودیوی بازیسازی Propaganda Games ساخته شده که در گذشته بازی نه چندان موفق Turok را در کارنامه خود دارد.


داستان



یکی از نکات مثبت این بازی در قسمت داستان آن است. بازی در واقع پیش درآمدی بر داستان فیلم است و اتفاقات رخ داده قبل از داستان فیلم را روایت می کند و سپس وارد داستان فیلم می شود. حداقل همین مسئله باعث شده که مخاطب برای خریدن و بازی کردن این عنوان کمی اشتیاق به خرج دهد. همانطور که گفتیم، بازی از ماجراهای قبل از فیلم اصلی آغاز می شود. داستان بازی اتفاقات رخ داده برای شخصیت کوین فلین (Kevin Flynn) و چگونه زندانی شدن او در دنیای TRON را روایت می کند. همچنین در داستان بازی مشخص می شود که دنیای TRON چگونه خلق شده است. بازیکن کنترل آنون (Anon) که مخفف نام آنونیموس (Anonymous) است را به دست می گیرد. آنون نام برنامه ای است که فلین آن را برای خرابکاری در دنیای TRON نوشته است. داستان بازی ترکیب خوبی از وقایع فیلم اصلی و اتفاقات گذشته را به نمایش می گذارد. همین مسئله داستان فیلم و بازی را بسیار به یکدیگر نزدیک کرده است و به نوعی آن ها را لازم و ملزوم یکدیگر می کند.



گرافیک



بازی با استفاده از موتور بازیسازی Unreal 3 ساخته شده است. البته نمی توان گرافیک بازی را در کنار بازی هایی مانند BioShock ،Batman یا Gears of War قرار داد، اما از طرف دیگر گرافیک بدی را هم از این بازی شاهد نیستیم. می توان گفت که گرافیک بازی در سطح متوسط رو به بالایی قرار دارد. البته سازندگان بازی نیز تجربه زیادی نداشته اند و این بازی در مقایسه با عنوان قبلی آن ها یک پیشرفت جدی به حساب می آید. دنیای دیجیتالی TRON خوب طراحی شده است. محیط های بازی از کیفیت خوبی برخوردار هستند و همین مسئله بازی را زیبا کرده است. البته محیط های  فیلم هم به همین صورت هستند و بسیار ساده به نظر می رسند. به همین دلیل در بازی هم با چنین محیط هایی روبرو هستیم. نورپردازی بازی خوب است. افکت های نور روی محیط های بسیار صاف بازی بسیار خوب منعکس می شوند و به محیط تقریبا بی روح بازی رنگ و روی خوبی می بخشند. شخصیت های بازی از روی هنرپیشه های فیلم طراحی شده اند و بسیار خوب به نظر می رسند. افکت های تصویری به کار رفته در طول بازی در سطح متوسطی قرار دارند و انتظارات را برآورده می کنند. در کل گرافیک بازی چندان چشم گیر نیست که حرفی برای گفتن داشتن باشد، اما همانطور که گفته شد، سازندگان سعی کرده اند گرافیک بازی را در سطح متوسطی نگه دارند تا بازی برای بازیکنان جذاب باشد.



موسیقی/صداگذاری



نکته جالب در قسمت صداگذاری TRON: Evolution این است که این عنوان از معدود بازی هایی است که از روی فیلم ساخته شده و آهنگسازان خاص خود را هم داشته است. موسیقی هایی که در این بازی می شنوید، توسط سه تن از آهنگسازان برجسته این زمینه که در فیلم ها و بازی های زیادی فعالیت کرده اند، ساخته شده اند. سانیک مایهم (Sonic Mayhem)، کریس ولاسکو (Chris Velasco) و کوین مانثی (Kevin Manthei) موسیقی های بسیار خوبی برای بازی خلق کرده اند و باعث شده اند که جو بازی کمی با فیلم آن متفاوت باشد. از بازیگران فیلم نیز برای صداگذاری روی شخصیت های بازی استفاده شده است. البته صداگذاری بازی می توانست بهتر از این ها باشد. بیان برخی از دیالوگ ها چندان خوب نیست و حتی می شد در بازی از دیالوگ های بهتری هم استفاده کرد. اما در کل قسمت صداگذاری بازی در سطح قابل قبولی قرار دارد و در مقایسه با دیگر بازی هایی که از روی فیلم ساخته می شوند، بسیار بهتر است.



گیم پلی



گیم پلی بازی بسیار کلیشه ای و تقلیدی است و کاملا از روی سری بازی های Prince of Persia کپی برداری شده است. المان های پلتفرمری که در سری بازی های PoP دیده بودیم، دقیقا در این بازی نیز دیده می شوند. عبور از مناطق مختلف، پرش از وسائل مختلف و... این شباهت را بیش از پیش کرده است. اما سازندگان برای اینکه کمی به گیم پلی بازی خلاقیت اضافه کرده باشند، المان های نقش آفرینی نیز به آن اضافه کرده اند. گیم پلی بازی ترکیب خوبی از پلتفرمر و مبارزه های مختلف است. فنونی که در هنگام مبارزه ها می توانید اجرا کنید، از تنوع خوبی برخوردار هستند و خوب از کار درآمده اند. همچنین بازی دارای بخش چندنفره هم هست. البته بخش چندنفره شباهت زیادی به بخش تک نفره دارد و تقریبا به همان صورت است. در طول بازی می توانید قابلیت های شخصیت های خود را ارتقاء دهید و او را بسیار قوی تر و سریع تر کنید. گیم پلی بازی با توجه به اینکه کاملا تقلیدی است، اما خوب از کار درآمده و سازندگان یک روند هیجان انگیز را برای آن خلق کرده اند.



نتیجه گیری



TRON: Evolution جزو معدود بازی هایی است که از روی فیلم ساخته می شوند و کیفیت قابل قبولی هم دارد. این بازی شاید توان رقابت با عنوان های مطرح روز را نداشته باشد، اما حداقل انتظارها برای یک بازی قابل قبول را دارا است. این بازی حتما ارزش یک بار بازی کردن را دارد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد